Op zoek naar schildpadden

8 april 2018 - Kataragama, Sri Lanka

Eindelijk hebben we weer elektriciteit, gisteren lag het er de hele dag uit. Gisteren zijn we sochtends naar een tempelcomplex in Kataragama geweest. Het was aardig druk (locals) die kwamen offeren. Ze doen dit hier omdat ze een wens hebben of omdat ze ergens van zijn genezen. Daarna zijn we met een taxi naar Rekwana gereden. Het regent flink en onderweg hebben we een klein oponthoud door een kudde koeien die op de weg lopen. Ze lopen rustig door en trekken zich niets aan van het verkeer. Pas na een paar keer claxoneren gaan ze aan de kant. Als we in Rekwana aankomen is het droog. Na het inchecken en wat gegeten te hebben maken we een strandwandeling. Het is pittig want het is erg los zand, je zakt tot over de enkels er in. We zijn hier omdat hier op het strand zeeschildpadden eieren komen leggen. Om 8 uur s avonds verzamelen we bij de turtle hatchery. We krijgen richtlijnen voor op het strand: geen licht of flits gebruiken, want dan stoor je de schildpad. Alleen rood licht mag gebruikt worden. Je moet ook afstand houden. We beginnen aan een tocht in het pikdonker door het losse zand. Er zijn 2 schildpadden gespot door de gidsen. Maar ze liggen niet dichtbij dus moeten we een eindje lopen. En dan zijn ze daar. Iedere schildpad is over de meter groot en hebben ieder op 10m afstand van elkaar een kuil gegraven. We zien hoe ze eieren legt en daarna de eieren bedekt met zand. Dan rust ze voor ongeveer een uur en gaat vervolgens terug naar de zee. Heel speciaal om dit te mogen zien. Foto's maken lukt niet erg goed, omdat het te donker is en de rode zaklamp van de gids geen goede beelden op de camera weergeeft. De videocamera maakt wel goede beelden. Gelukkig doet dit oude apparaat het prima. Er staan een paar foto's op de log, maar ik weet niet of je iets kunt ontdekken. Vandaag reizen we door naar Mirissa, de 1e plaats van lekker 2 weke aan het strand

1. Robin:
    9 april 2018
    Jay vroeg al wanneer we weer eens gezellig met zn allen gaan haha. Genietse nog. Xx