Dag 9 Tuk Tuk, Ambarita en Simanindo

12 juni 2012 - Toba, Indonesië

Vanochtend hebben we een brommertje gehuurd om op eigen houtje het eiland Samosir te verkennen. We starten in Tuk Tuk, een schiereilandje van Samosir eiland (ons hotel ligt op dit schiereilandje). Allereerst  komen we langs een paar mooie stenen beelden met een stenen tafel en stoelen. Vervolgens rijden we naar Ambarita. In dit dorpje staan enkele traditionele Batak huizen. Ambarita is het meest bekend om zijn Batak koningshuis en de daar voor staande stenen tafel met stoelen. Vroeger werd hier recht gesproken en was hier nog kannibalisme.Op de tafel werd de executie uitgevoerd en de "maaltijd" genuttigd.. Een gruwelijk iets. Onder het Batakhuis tegenover de tafel en stoelen is een gevangenis. Hier werden de mensen gevangen gehouden voordat zij op de tafel terecht kwamen.

Op weg van Ambarita naar Simanindo komen we diverse Batakhuizen tegen, niet toeristisch want ze worden nog steeds bewoond. Overal op het eiland zijn kleine Batak gemeenschappen die in deze huizen wonen. Ze verbouwen onder andere fruit, cacao en kruidnagel. Overal in de dorpjes ligt de kruidnagel op een plastic zeil te drogen in de zon. Zodra we in de buurt van zo' n dorpje komen komt de geur van kruidnagel je al tegemoet.

In Simanindo is een museum met oude Batakhuizen. Ook hier staan mooie gebouwen die heel fraai gedecoreerd zijn met houtsnijwerk. Er zouden hier ook dansvoorstellingen gegeven worden, maar volgens de kaartjesverkoper van het museum zijn we te laat. Het is pas 11.30 uur en om 11.45 zou er volgens het programma een voorstelling gegeven worden. Maar helaas, dat gaat niet gebeuren, waarschijnlijk zijn er te weinig toeristen (we zijn er op dat moment met zijn tweetjes).

We rijden weer een stukje verder, richting de noordpunt van het eiland Samosir. De rit is prachtig. We kijken steeds uit over het meer en ook hier weer veel Batakhuizen. We rijden door tot aan de noord west kant van het eiland tot aan Panguruan. Dit is echter een grote stad, druk verkeer en restaurantjes waar je niets wilt eten of drinken.

We keren om, want de weg in het zuiden is erg slecht en het wordt afgeraden om daar langs te rijden. wanneer we weer bij het museum zijn aangekomen drinken en eten we wat bij het restaurantje wat tegenover het museum ligt. Een vrolijk jongetje van een jaar of 9 bediend ons. Zijn moeder heeft hem Engels geleerd en hij spreekt dat heel goed. Wanneer we onze buik gevuld hebben met een lekkere nasi goreng stappen we weer op de brommer om richting Tuk Tuk te rijden. Het is inmiddels 15.30 uur. De zon begint een beetje te branden een Leo begint een beetje rood te kleuren. Tijd om de zon uit te gaan dus. Op naar het hotel en de reislog bijwerken.

We hebben dus weer een fantastische dag gehad, heel veel gezien, lekker gegeten en een kleurtje opgedaan.(ROOD) Netty niet hoor, die is kokosnootbruin.

Groetjes allemaal en tot morgen.

1. Anita:
    12 juni 2012
    He Netty,

Leuk om zo jullie vakantie te volgen, maar je zal straks op het werk nog genoeg te vertellen hebben, maar ik blijf het volgen en de mooie foto´s bewonderen.

Geniet er lekker van, groetjes Anita