Klimmen en klauteren bij de watervallen

5 november 2015 - Batu Layar, Indonesië

Vandaag zijn we met een auto en chauffeur via de Noord kust van Lombok richting Rinjani gereden. De vulkaan is rustig vandaag. Onderweg maken we een stop bij de lokale markt in Tanjung. Er is van alles te koop, groente, fruit, vis, vlees, rijst etc. Overal zitten vliegen op en op de grond is het, zoals altijd op deze markten, een rotzooi.we rijden verder naar het dorp Segara. Van hieruit worden er meerdaagse trekkings naar de krater van Rinjani georganiseerd. In 1 dag op en neer is niet mogelijk. rinjani ligt in de wolken, helaas dan gaan we de 2 watervallen maar bekijken. Via een tocht van een half uur komen we aan bij de eerste waterval, de Sendang en is 40 m. We klimmen een stukje de trap op waarlangs we zojuist naar beneden zijn gegaan en slaan na een trede of 20 linksaf richting de 2e watervallen. We moeten 2 riviertjes oversteken. De grote stenen onder water zijn spekglad, maar via de kleinere stenen gaat het goed. Netty heeft van de vrouw van het restaurant een paar waterschoenen te leen gekregen en dat komt hier goed van pas. Bij de 2e waterval kun je zwemmen het is er erg druk. Je koelt hier wel lekker af. Na een tijdje gaan we terug, eerst weer door de riviertjes en dan een stukje klimmen, want ja als je eerst omlaag gaat zal je toch weer omhoog moeten. De klim valt wel mee en onderweg komen we verschillende apen tegen. twee zwarte apen slingeren door de bomen, ik krijg ze jammer genoeg niet op de foto, ze zijn te snel. Makaken zitten er ook. Die zijn niet zo vriendelijk, een laat als dreigement zijn tanden zien. Niet in de ogen kijken en rustig voorbij lopen. Na ruim 2 uur zijn we terug bij het vertrekpunt. Eerst een koude bintang en een sapje. Daarna nog een uurtje of 2,5 rijden terug naar het hotel. Het was weer een leuke dag.