Happy Thingyan 2017

13 april 2017 - New Bagan, Myanmar

We waren vanochtend nog maar een paar stappen buiten het hotel of Leo kreeg de eerste klets water over zich heen. Thingyan begint op gang te komen. Langs de weg staan de mensen met grote tonnen water, van waaruit ze kommen water scheppen om over de mensen te gooien die voorbij komen. Maar er zijn er ook die met tuinslangen iedereen nat spuiten, veel muziek erbij en dansen midden op straat. Het is party time. De bedoeling van het water gooien is dat als het kwaad van het afgelopen jaar weg gewassen wordt. Er is ook een versie voor de jeugd: jongens kunnen flesjes lovely water kopen en het meisje waar ze graag verkering mee willen hebben, nat spuiten. De vrijgezelle meisjes zijn in het geel gekleed.
Bij de Lawkananda pagode is het erg druk, want iedereen wil offers brengen en de Buddha's reinigen. De pagode is beschadigd bij de laatste aardbeving en wordt gerestaureerd. De mensen geven volop donaties om de restauratie mogelijk te maken. Vanmiddag hebben we lekker aan (en in) het zwembad gelegen. In het hotel zijn ze ook klaar voor Thingyan, de stoelen en tafels zijn feestelijk aangekleed.