Naar de Chin dorpen

7 april 2017 - Mrauk-U, Myanmar

Vanochtend na het ontbijt zijn we met de auto naar de Lay Myo rivier gereden. Daar in de boot gestapt voor een tocht naar de Chin dorpen. Hier leven nog enkele oude vrouwen waarvan op 10 jarige leeftijd het gezicht is getatoeëerd. Dit werd gedaan om vrouwen lelijk te maken, zodat ze niet geroofd werden door andere dorpen. Het tatoeëren werd met een doorn gedaan en duurde 2tot 3 dagen. Een zeer pijnlijk gebeuren en daarna konden ze enkele dagen niet eten vanwege de pijn. Tegenwoordig mag het tatoeëren niet meer. De meeste vrouwen vinden zich hierdoor ook echt lelijk, maar een vrouw is er trots op. Zij heeft als registratie 2tattoes op de handen, dit geeft aan dat na haar dood het hoofd niet gescheiden mag worden van het lichaam. Een van de vrouwen is helemaal weg van pa en wil hem daar houden. Ze grapt tegen mij dat ik weg moet gaan en pa achter moet laten. Er wordt volop gelachen om haar grap. De mensen zijn heel vriendelijk en gastvrij, we krijgen overal thee, bananen en kokosnoot aangeboden. De kinderen zijn blij met de fluitjes en ballonnen die we hebben meegebracht. Van hun ouders moeten ze op de knieën, de handpalmen tegen elkaar en voorover buigen om dank je wel te zeggen. We hebben 4 dorpen bezocht en overal werden we hartelijk ontvangen.
Na 2 uur terug varen hebben we nog een tempel bezocht die een beetje op de Borobudur lijkt. Tegen zessen terug bij het hotel hebben we alle stof uit de kleren gewassen en zelf lekker gedouched. Het was weer een leuke dag. Wel veel klimmen, maar de moeite meer dan waard.

1. Jan en Mirjam:
    Heel veel plezier!
  2. Netty en Leo:
    8 april 2017
    Gaat helemaal goed komen, verliezen een paar kilootjes door de warmte . Hoe bevalt het bij de provincie
  3. Robin:
    8 april 2017
    Hoi opa en oma. Papa moest voor mij zeggen dat het hele mooie foto's zijn. Veel plezier op vakantie ; )